Profile na Facebooku: profil prywatny, profil komercyjny, grupy – sprawdzamy różnice

Profile na Facebooku: profil prywatny, profil komercyjny, grupy – sprawdzamy różnice
autor
  • Profil prywatny na Facebooku – podstawowe informacje
  • Profil komercyjny – podstawowe informacje
  • Grupy na Facebooku

W dzisiejszym świecie prawie każdy ma już konto na Facebooku. Jeśli nie posiadasz konta pomożemy Ci je założyć.

Co więcej, niektórzy mają ich nawet kilka – jeden prywatny, drugi komercyjny. Dzięki pierwszemu można się kontaktować ze znajomymi i udostępniać im różne treści. Drugi pozwala rozwijać na przykład swoją pasję lub firmę i promować ją. Czym jeszcze różnią się facebookowe profile i czy jest możliwość, by udostępniać treści tylko wybranej, stałej liczbie osób, np. mieszkańcom twojego bloku? Sprawdźmy!


  • Jeśli masz profil prywatny na Facebooku, możesz założyć również komercyjny, czyli profil swojej firmy
  • Profil firmowy to świetny pomysł na promowanie swojego biznesu i kontaktowanie się z obecnymi i potencjalnymi klientami
  • Sposobem na kontaktowanie się wielu osób, oprócz Messengera, są też grupy na Facebooku

Jako pierwszy pod lupę weźmiemy profil prywatny na Facebooku. Zacznijmy od tego, co to takiego i czym się charakteryzuje.
 

Profil prywatny na Facebooku – podstawowe informacje

Profil prywatny na Fb (skrót od „Facebook”) to po prostu Twoje własne konto na tym portalu. Dzięki niemu możesz udostępniać linki i różnego rodzaju informacje wcześniej dodanym znajomym, możesz się także z nimi kontaktować za pomocą aplikacji Messenger, która oferuje m.in. wideorozmowy (więcej o tej opcji i samej aplikacji w tekście „Łączenie się z rodziną w sieci i prowadzenie wideorozmów – Messenger”). Co ważne, na swojej tablicy, czyli w miejscu, gdzie wyświetlają się posty dodane przez ciebie czy twoich znajomych, nie można zamieścić wszystkiego – administratorzy strony, czyli osoby, które zarządzają Facebookiem, pilnują i na bieżąco kontrolują treści, które udostępniają użytkownicy, by nie szerzyć np. mowy nienawiści. Na platformie możesz także udostępniać zdjęcia – pamiętaj jednak, że każde z nich, tak jak wszelkie inne treści, które udostępniasz, może zostać wykorzystane w niepowołany sposób lub osoba, z którą jesteś na fotografii, nie życzy sobie jej pokazywania większej liczbie osób. Ważne jest, by za każdym razem, zanim wrzucimy („wrzucimy”, czyli właśnie udostępnimy) na Facebooku jakiś post, zastanowić się nad możliwymi konsekwencjami. [MR1]Przy publikacji dodać link do tekstu

Profil komercyjny – podstawowe informacje

Profil komercyjny – podstawowe informacje
Ten rodzaj profilu bywa nazywany także profilem firmowym lub fanpagem (czyt. fanpejdżem) – czyli stroną dla fanów. Charakteryzuje się tym, że jego właścicielem nie jest konkretna osoba, ale firma, zespół muzyczny lub ewentualnie osoba znana, która chce na Facebooku budować społeczność swoich fanów. Najczęściej mają je jednak firmy, których profil ma za zadanie przede wszystkim zwiększyć rozpoznawalność oraz wspierać reklamy oferowanych przez markę produktów czy nawet je sprzedawać. Właśnie dlatego, jeśli jesteś przedsiębiorcą, warto zastanowić się nad założeniem takiego profilu.
Czym różni się on od prywatnego? Przede wszystkim tym, że znajdują się na nim informacje i posty dotyczące jedynie twojej firmy. Oprócz tego na takim profilu nie mamy znajomych – mamy fanów, czyli osoby, które na naszym fanpage’u kliknęły „Lubię to” i obserwują go, co oznacza, że udostępnione na tym profilu posty wyświetlają się na ich tablicach. Uwaga! Posty wrzucane przez profil firmowy mają mniejszy zasięg niż te, które wrzucimy z profilu prywatnego, czyli prawdopodobnie dotrą one do mniejszej liczby osób, mniej z nich je zobaczy lub nie pokażą się w najnowszych postach na tablicach naszych obserwatorów. W ten sposób Facebook niejako namawia nas do wykupienia promocji, czyli promowania przez stronę postów zamieszczonych na profilu firmowym.
Prowadząc fanpage’a firmy, warto też pamiętać, że należy wyraźnie oddzielić go od kwestii prywatnych – to znaczy, że nie należy zamieszczać tam zdjęć niezwiązanych z firmą, linków dotyczących własnych przekonań czy niewłaściwych postów. Wystrzegaj się kwestii, których nie poruszyłbyś na spotkaniu z klientem, ponieważ ci, którzy odwiedzają ten profil, są właśnie twoimi potencjalnymi klientami.
 

Grupy na Facebooku

Facebook, oprócz zakładania różnego typu profili, daje nam także możliwość tworzenia w swoich ramach mniejszych (zamkniętych lub otwartych) społeczności, czyli właśnie grup. Grupy mogą być zamknięte lub otwarte. Dzięki grupom zamkniętym można udostępniać treści tylko wybranym osobom, tym, które są do niej dodane.
Grupy pomagają  usprawnić komunikację. Dzięki nim możemy poinformować o czymś jednocześnie dużą liczbę osób. Dlatego tak popularne jest zakładanie grup np. przez klasy szkolne czy pracowników jednej firmy – na takiej grupie mogą na bieżąco informować się o różnych sprawach czy udostępniać ciekawe linki lub pliki potrzebne współpracownikom. To jednak nie tylko narzędzie pracy – istnieją ciekawe grupy o najróżniejszej tematyce, skupiające osoby o tych samy zainteresowaniach, gustach filmowych, muzycznych czy z podobnymi kłopotami, które w internecie szukają wsparcia i pomocy innych. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie! W przeciwieństwie do profilu prywatnego w grupach wszyscy jej użytkownicy otrzymują powiadomienie o nowym poście.

 

0 komentarzy
Sortuj według
By komentować wpisy zaloguj się lub stwórz konto